Jak działamy? - Część II: Jak przygotować się do budowy?

Maciej, konsultant handlowy

+48 533 262 731

Poradnik

Jak działamy? - Część II: Jak przygotować się do budowy?

W pierwszej części serii artykułów „Jak działamy?” przybliżyliśmy początkowy etap prowadzący do budowy wymarzonego domku letniskowego - proces złożenia zamówienia. Tym razem opowiemy o tym, co będzie czekać Cię w tak zwanym międzyczasie. Jeżeli z uwagą zapoznałeś się z treścią protokołu technicznego przygotowanego na potrzeby złożenia zamówienia, z pewnością rzuciły Ci się w oczy pytania na temat fundamentu, możliwości dojazdu na działkę, obecności mediów itp. To właśnie z tymi kwestiami trzeba się będzie uporać do czasu przyjazdu naszej ekipy monterskiej. Od czego zacząć?

Zgłoszenie budowy w Starostwie Powiatowym

Jeśli dotąd nie dokonałeś zgłoszenia domku w odpowiednim urzędzie – zajmij się tym w pierwszej kolejności. W tym celu należy udać się do lokalnego Starostwa Powiatowego, pobrać wzór odpowiedniego wniosku oraz mapę działki, na którą odręcznie naniesiesz miejsce budowy domku. Do wniosku potrzebne będą również szkice budowanej konstrukcji i choć Urząd akceptuje również te wykonane samodzielnie, komplet rysunków bez trudu uzyskasz również u swojego opiekuna zamówienia. Na rozpatrzenie wniosku Urząd będzie miał 21 dni, przy czym finalnie nie wyda żadnego rodzaju zgody, może natomiast wnieść sprzeciw, jeżeli jakakolwiek część wniosku wzbudzi podejrzenia urzędnika. Warto mieć to na uwadze i nie odkładać zgłoszenia na ostatnią chwilę.

Polecamy też skorzystać z uproszczenia funkcjonującego w prawie budowlanym. Pozwala to na skrócenie całego procesu do raptem 1 dnia! Przy składaniu kompletu dokumentów wystarczy wnieść o natychmiastowe rozpatrzenie wniosku i wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu przed upływem ustawowego terminu 21 dni. Takie zaświadczenie zamyka całą sprawę.

Przygotowanie fundamentu/gruntu

Pamiętaj, że wszelkie prace ziemne zawsze leżą po stronie inwestora. Bez względu na to, czy stawiasz na pełną, wylewaną płytę fundamentową, czy tylko na punktowe podparcia wykonane z betonowych bloczków fundamentowych. Do każdej opcji musisz się odpowiednio przygotować. Rozważ wszystkie istniejące na rynku możliwości i wybierz rodzaj fundamentu najbardziej odpowiedni dla siebie. To zrozumiałe, że jednym z głównych kryteriów wyboru będą potencjalne koszty, warto jednak dobrze przemyśleć sprawę. Solidnie wykonany fundament znacząco wydłuży żywotność i komfort użytkowania domku na przestrzeni kolejnych lat.

Pełna, zbrojona płytafundamentowa zapobiega nierównomiernemu osiadaniu konstrukcji – o odkształceniach czy deformacjach domku nie może być więc mowy. W przeciwieństwie do fundamentów punktowych, które osiadają w nierównomierny sposób. Z czasem powoduje to deformacje podłogi, ram drzwiowych czy okiennych. Jeżeli jednak pełna płyta nie wchodzi w grę, warto rozważyć wciąż solidne, a bardziej przystępne dla kieszeni opcje:

  • podmurówkę po obrysie zewnętrznych ścian domu
  • czy też wylewany fundament punktowy z rur szalunkowych dostępnych w każdym markecie budowlanym.

Jeśli jednak finalnie będą to betonowe bloczki, kwestią ich rozłożenia i wypoziomowania może zająć się już nasza ekipa, Ty natomiast zadbaj, aby teren był przynajmniej oczyszczony z przeszkód terenowych (kamienie, krzewy, pozostałości dawnych fundamentów). A przede wszystkim – aby był on stabilny i jak najbardziej równy. Grunt piaszczysty, gliniasty, regularnie podmakający czy ze spadkiem słabo dogada się z bloczkami fundamentowymi. Bloczki pod ciężarem wywieranym przez domek będą pracować, przyczyniając się do skrócenia żywotności całej konstrukcji.

Czego potrzebujemy do montażu?

Nie jesteśmy szczególnie wymagający i jedyne, co będzie niezbędne dla ekipy monterskiej, to dostęp do prądu. Zwykłe gniazdko elektryczne w zupełności wystarczy. Obecność bieżącej wody nie jest wymagana, podobnie jak zapewnienie pracownikom „wiktu i opierunku”. Wprawdzie ekipa z całą pewnością będzie wdzięczna za gościnność, kwestie noclegu czy wyżywienia leżą zawsze po naszej stronie.

Jeżeli jednak w czasie montażu na miejscu nie będzie dostępu do prądu, prosimy o wcześniejszy sygnał – ekipa monterska może na życzenie zabrać ze sobą agregat prądotwórczy. W przypadku domków letniskowych wyposażonych w instalację elektryczną czy hydrauliczną, obecność mediów w miejscu montażu nie jest wprawdzie konieczna, będzie jednak zdecydowanie mile widziana. Pozwoli bowiem fachowcom na sprawdzenie działania poprowadzonych w ścianach domku instalacji.

Dojazd

I ostatnia rzecz, choć wcale nie mniej ważna niż wymienione wcześniej – dojazd. Zdajemy sobie sprawę z trudności dotarcia w niektóre miejsca, zwłaszcza w przypadku Rodzinnych Ogrodów Działkowych. Dlatego domek przywozimy na średniej wielkości busach dostawczych typu Iveco Daily. Wciąż jednak potrzebujemy przejazdu o szerokości przynajmniej 3 metrów i możliwości dotarcia jak najbliżej samego miejsca montażu. Jeśli dojazd z jakichkolwiek przyczyn nie będzie możliwy, inwestor musi koniecznie przygotować dodatkowe osoby do ręcznego przenoszenia elementów na miejsce – minimum 5-6 silnych osób. Każdy element domku waży minimum kilkadziesiąt kilogramów, a ze względu na duże i nieporęczne gabaryty nie nadają się one do przenoszenia na odległość większą niż kilkadziesiąt metrów. Warto mieć to na uwadze i zawczasu dobrze się przygotować. Kiedy będziemy już na miejscu, na pewne rzeczy może być już za późno.

Wszystkie punkty spełnione? Świetnie, możesz czuć się zatem w 100% przygotowany na przyjazd ekipy. Chciałbyś się też dowiedzieć, jak wygląda proces produkcji zamówionego przez Ciebie domku? O tym już w następnej części naszego cyklu!

Data dodania: 5 lutego 2019